Wildernis tour naar Apoera

13 februari 2023 - Bitagron, Suriname

360 km met een 4hweel drive naar Apoera."Hoeveel uur rijden we vandaag," vroeg ik de eerste dag aan Dion.  "Dat zeg ik niet." Als ex reisleidster begrijp ik dit antwoord. Na vijf uur in de auto (veel stoppen om vogels te zien/ sigaret te roken) waag ik het toch om 16:30 om het nogmaals te vragen. "Het is nog een uur naar de brug bij Bitagron en dan nog vier uur." De reisbeschrijving zegt: 'het hangt af van het weer en de weg of we Apoera bereiken.' Dit verandert in: ' we rijden net zo lang door tot we er zijn'. Als ik inwendig zit te verzinnen hoe ik kan zeggen dat het allemaal niet zo hoeft,  staat er opeens een kleine vrachtauto scheefgezakt in de modder. Muur vast, vol met koelkasten met ijs er in. Het ijs gaat naar het vissersdorpje Bitagron, de vis gaat met hetzelfde vrachtautootje terug naar Paramaribo. In zulke omstandigheden help je elkaar dus Dion geeft aanwijzigingen, de mannen graven het wiel uit, leggen er blokken onder en zo trekt Dion het vrachtautootje los. Daar zijn we een uur mee zoet, intussen regent het behoorlijk en kunnen we geen openlucht canpement meer opslaan. We arriveren om 23:30 bij het Fallawatra Green Resort, krakkemikkige bedden in houten huisjes op een prachtige plek aan een rivier, maar zonder luxe dingetjes als ectriciteit.

van het weer en de weg