De schildpadjes en de kindertjes

16 januari 2020 - Ojochal, Costa Rica

S middags gaan we samen met 25 kinderen net geboren schildpadjes naar zee brengen. Als moeder zeeschildpad de meer dan honderd eieren in een gat in het strand legt, worden ze door RPT naar een broederij gebracht, ook in een gat in het zand, maar dan achter een hekje zodat eventuele coyotes of andere nare zoogdieren ze niet uit kunnen graven. De kleintjes worden na 50 tot 70 dagen geboren en dat maken we nog net mee. Het moet om 10: 00 gebeuren omdat we door een rivier heen moeten en het om 12:00 laag water is. Voor de kinderen is het vandaag reptielendag, het blijkt dat ze vele reptielen op kunnen noemen, zoals de Jezus Christus hagedis die over het water loopt. Het zijn zeer gediciplineerde kindjes die steeds in rijen staan, zelfs bij het loslaten van de schildpadjes staan ze netjes in een rij achter een getekende lijn in het zand.

1. Marion:
    17 januari 2020
    Wat een leuk opgeschreven verhalen jongens. Wij zijn allang weer terug en jullie gáán maar door! Onze beleving van Costa Rica was intens, maar kort. Geniet er maar van. En dat doen jullie.